Hälsofördelar med ridning

De som håller på med ridning gör det sannolikt främst för att de tycker att det är roligt, och för att de tycker om hästar – inte bara att rida på dem, utan också att sköta dem. Att rida är ju inte bara en aktivitet, utan en livsstil, som innebär att man tillbringar många timmar i stallet även ur sadeln. Med det sagt finns det dock stora fördelar för hälsan med att syssla med ridning, förutom att det är en rolig hobby.

Den kanske främsta fördelen är att man stärker kroppen och får bättre kondition. Alla är väl medvetna idag om att det är viktigt för hälsan att motionera regelbundet, särskilt om man sitter stilla mycket i sitt jobb. Medan man visserligen sitter även när man rider, är det långt ifrån samma typ av avslappnade sittning man gör i soffan eller i kontorsstolen; när man sitter i en hästsadel måste man ha full kontroll över varje muskel i sin kropp, eftersom hästen känner av varje skiftning i vikt man gör, och reagerar utefter den. Även ett lättare ridpass gör därför att den som är ovan snabbt börjar svettas och bli andfådd, och man kan räkna med rejäl träningsvärk dagen efter. Det är särskilt bålstabilitet och benmuskler som en ryttare behöver träna upp. Ridning är således också bra för hälsan genom att det ger bättre hållning.

Men det är inte bara fysiska aspekter av hälsan som förbättras genom ridning – att rida regelbundet kan också bidra till minskad stress, och stress är ju ett verkligt folkhälsoproblem idag. Både den fysiska aktiviteten och det faktum att man umgås med djur bidrar till att hålla stressnivåerna nere när man hänger i stallet.

En annan fördel för hälsan med ridning är att det är en sport som utövas utomhus (till större delen). Medan man visserligen håller till i ridhus då och då, finns det inget (förutom möjligtvis vädret) som hindrar att man tar med sig sin häst på en ridtur ute i skogen eller på en landsväg, ute i solen och friskluften. På det sättet får ryttare i sig gott om D-vitamin och bygger upp en härlig aptit.

För att få ut det absolut mesta av sin ridning bör den därför alltid kombineras med att man äter god och näringsriktig mat, gärna i sällskap med sina andra stallkamrater. Då får man också in den sociala aspekten av ridningen, som kan vara lika viktig för ens välmående som fysisk motion och frisk luft. Ett av de bästa sätten att anordna en middag för många människor är att grilla, och om man letar efter en grill som ska köpas in gemensamt till stallet kan man gå in på Buildor.se, där det finns ett stort utbud av olika typer av grillar. Man hittar till exempel en Landmann kolgrill eller smoker där, som passar perfekt för trevliga grillkvällar efter en dags ridlektioner eller hästskötsel.  

Slutligen kan ridning faktiskt ha positiva effekter på ens mentala förmågor och egenskaper. En studie utförd vid Luleå tekniska universitet visade till exempel att kvinnor som jobbar i stall utvecklar ledaregenskaper, vilket egentligen inte är konstigt, eftersom man som ryttare alltid leder någon annan – det vill säga hästen – med tålamod och självförtroende. I ett stall får flickor och pojkar också från tidig ålder lära sig att ta eget ansvar, och ta hand om de delar av hästens skötsel som de klarar av – allt från att rykta den till att mocka stallet och sköta om hästens utrustning. Det bygger karaktär och självförtroende, vilket i längden är mycket positivt för den mentala hälsan.